KEAJAIBAN KURMA AJWA

Manfaat kurma ajwa untuk kesihatan diperoleh daripada nutrisi yang terkandung. Kurma ajwa dianggap sebagai salah satu yang memiliki paling banyak mineral.

Apa itu kurma ajwa? Kurma ajwa adalah kurma yang sering disebut “kurma nabi”. Warnanya lebih gelap dan pekat daripada kurma lainnya, yang biasanya berwarna coklat. Bila dibandingkan dengan kurma lainnya, ukuran kurma ajwa lebih kecil. Oleh kerana sifatnya yang kaya dengan mineral, manfaat kurma ajwa untuk kesihatan juga begitu banyak dan dapat diperoleh dengan pengamalan yang berterusan.

 

Manfaat kurma ajwa untuk kesehatan

Manfaat kurma untuk kesihatan sudah sejak lama diketahui kebenarannya secara ilmiah. Namun untuk jenis kurma yang lebih spesifik seperti kurma ajwa, khasiatnya lebih luas. Ini kerana, kurma ajwa memiliki mineral yang lebih tinggi. Berikut ini beberapa manfaat kurma ajwa yang dapat anda peroleh.

1. Baik untuk kesihatan hati

Khasiat kurma ajwa yang berlimpah, juga dapat dirasakan oleh organ hati. Buah ini dinilai dapat melindungi hati dari kondisi toksik atau beracun yang dapat menimbulkan kerosakan yang serius.

2. Kaya antioksidan

Antioksidan adalah komponen yang mapu melindungi tubuh dari kesan negatif akibat pendedahan radikal bebas berlebihan. Keterdedahan tersebut, dapat mengakibatkan tekanan oksidatif yang kemudian menyebabkan berbagai penyakit berbahaya, seperti penyakit jantung hingga kanser. Buah kurma, termasuk kurma ajwa merupakan salah satu sumber antioksidan semula jadi yang dapat dibekalkan kepada tubuh badan.

3. Berpotensi mencegah ketumbuhan

Secara umum, ada dua jenis ketumbuhan, iaitu ketumbuhan jinak dan ketumbuhan ganas. Ketumbuhan jinak adalah ketumbuhan yang tidak mengandung sel kanser, manakala ketumbuhan ganas adalah sebaliknya. Kandungan beta D-glucan di dalam kurma ajwa merupakan salah satu khasiat yang dapat mengatasi kondisi tersebut. Beta D-glucan dinilai memiliki sifat anti-ketumbuhan, sehingga mampou mencegah terhasilnya ketumbuhan.

4. Meredakan radang di badan

Jika mengalami banyak keradangan atau inflamasi, maka kemampuan tubuh untuk melawan pelbagai penyebab penyakit daripada jangkitan bakteria, virus, bahan kimia beracun, malah alahan akan berkurang. Oleh itu, kita perlu mengamalkan pemakanan sihat yang dapat menurunkan kadar keradangan di tubuh. Kurma ajwa adalah salah satu jenis buah yang memiliki sifat anti keradangan.

5. Mencegah pre eklampsia pada ibu hamil

Pre eklampsia adalah keadaan di mana ibu hamil mengalami tekanan darah tinggi, sehingga mengalami gejala-gejala seperti pembengkakan parah di wajah, kaki, dan tangan, pening, bahkan kerosakan organ vital lainnya. Keadaan ini boleh membahayakan bagi ibu dan janin. Oleh karena itu, langkah-langkah pencegahan perlu diambil. Sebuah kajian terbitan BioMed Research International yang dilakukan pada 40 orang ibu hamil menunjukkan bahwa manfaat kurma ajwa yang diamalkan secara teratur mampu mengurangkan risiko munculnya preeklampsia.

Sebab, kurma ajwa kaya akan kandungan kalium dan magnesium, dua mineral yang berperanan penting dalam mencegah peningkatan tekanan darah. Kedua mineral ini juga akan menjaga ritma jantung tetap teratur, dan otot-otot jantung tetap berfungsi baik. Kalium sendiri merupakan mineral yang mampu menjaga kelenturan pembuluh darah, sehingga aliran darah bisa berjalan dengan lancar dan tekanannya pun dapat terjaga normal.

6. Menambahkan nutrisi susu badan

Kurma ajwa sangat baik diamalkan oleh ibu yang sedang menyusui kerana kaya dengan berbagai nutrisi yang baik bagi bayi. Bahkan, anak yang menyusu dari ibu yang mengamalkan kurma ajwa dilaporkan berisiko lebih rendah terkena penyakit dan infeksi.

7. Membantu mengawal diabetes

Ekstrak kurma ajwa dilaporkan memiliki sifat antidiabetik. Kemampuan ini datang dari kandungan kurma ajwa yang terdiri dari saponin, fenol, dan flavonoid. Ketiga komponen ini tergolong sebagai kelompok fitokimia. Fitokimia, telah terbukti mampu mengawal keadaan diabetes kerana memiliki kemampuan untuk meningkatkan kerja jaringan pankreas dengan cara memacu produksi insulin dan mengurangi penyerapan gula di dinding usus.

8. Merencat pertumbuhan bakteri

Bukan hanya isi buahnya, biji kurma ajwa juga mampu memberikan manfaat kepada kesihatan. Ekstrak biji kurma ajwa, mengandungi methanol dan aceton yang dapat merencatkan pertumbuhan bakteria gram positif dan gram negatif. Beberapa bakteria yang mampu direncat pertumbuhannya oleh ekstrak ini antara lain adalah E.Coli dan Staphylococcus Aureus. E. Coli merupakan bakteria penyebab berbagai penyakit pencernaan termasuk cirit birit. Sementara itu Staphylococcus Aureus adalah bakteria yang sering menyebabkan jangkitan kulit termasuk bisul.

9. Mencegah anemia

Manfaat kurma ajwa yang terakhir adalah mencegah anemia atau yang sering juga disebut sebagai kurang darah. Sebab, kurma jenis ini kaya akan zat besi yang penting untuk mendukung penghasilan sel darah merah. Maka dari itu, untuk Anda yang punya penyakit anemia, boleh mencuba mengamalkan kurma ajwa sebagai salah satu alternatif makanan penambah darah. Namun begitu, sebaiknya tidak menjadikan buah ini sebagai penawar utama. Rawatan menyeluruh jugal perlu diambil kira daripada pengamal perubatan moden.

Sumber : SehatQ

Similar Posts