MEDJOOL RAJA KURMA

Kurma Medjool terbukti baik untuk kesihatan. Medjool adalah salah satu jenis kurma popular yang berasal dari Moroko. Meski demikian, kurma yang juga disebut kurma majol ini sudah menyebar hingga Amerika Serikat.

Kurma Medjool memiliki ukuran lebih besar dan warna lebih gelap jika dibandingkan dengan kurma-kurma lain. Kurma Medjool pernah dikenali sebagai makanan para raja kerana merupakan salah satu juadah kaum bangsawan. Kini, kurma Medjool banyak diamalkan di negara-negara beriklim panas. Kurma Medjool terkenal dengan khasiatnya dalam menghilangkan rasa lelah dan lesu. Kurma dengan rasa manis seperti karamel dan kenyal ini bahkan terbukti secara ilmiah mengandung berbagai nutrisi.

Khasiat Kurma Medjool Bagi Kesihatan

Berikut adalah beberapa manfaat kurma Medjool yang diperoleh dari pengamalnya.

1. Menjaga kesihatan jantung

Manfaat kurma Medjool dapat membantu menurunkan kadar trigliserida dan LDL (kolesterol jahat) kerana mengandungi serat yang tinggi. Kedua jenis lemak ini dapat menyumbat dan mengeraskan pembuluh darah sehingga membahayakan kesihatan. Kandungan buah kurma Medjool ini dapat membantu mencegah penumpukan lemak di arteri. Dengan demikian, risiko penyakit jantung dapat diturunkan. Kurma medjool juga memiliki kandungan antioksidan karotenoid dan asam fenolat yang terbukti bermanfaat bagi kesehatan jantung.

2. Menjaga sistem pencernaan

Kandungan serat di dalam Medjool dapat memberikan manfaat kurma Medjool berupa membantu fungsi pencernaan dan menjaga kesihatan usus. Kurma ini juga dianggap mampu mencegah sembelit dan memperbanyak bakteria baik bagi sistem pencernaan. Di dalam satu kajian menyatakan bahawa kekerapan buang air besar dapat meningkat dengan konsumsi kurma Medjool. Kandungan serat yang tinggi juga dipercayai mampu menurunkan berbagai risiko penyakit, seperti kanker kolorektal.

3. Menyokong fungsi saraf

Tahukah Anda kurma Medjool memiliki kandungan kalium 50 peratus lebih banyak daripada pisang? Karena kandungan kaliumnya, manfaat kurma Medjool dapat membantu menjaga kesihatan fungsi saraf. Sebaliknya, kekurangan kalium dapat dikesan daripada gangguan denyutan jantung, kelemahan otot, dan mengakibatkan kelelahan. Kandungan antioksidan pada kurma Medjool juga terbukti secara ilmiah dapat mengurangkan plak dalam otak yang terkait dengan penyakit Alzheimer.

4. Meningkatkan metabolisme

Kurma Medjool mengandung vitamin B kompleks yang dapat membantu proses metabolisme untuk mengubah makanan menjadi energi yang diperluakkan tubuh badan. Hal ini dapat membantu melawan gejala kelelahan dan letih pada tubuh.

5. Mengurangkan risiko diabetes

Manfaat kurma Medjool secara rutin juga terbukti secara ilmiah mampu membantu mengurangkan penyerapan gula dalam tubuh. Sehingga, kadar gula darah dapat dikawal dan menurunkan risiko diabetes, sekaligus menjaga berat badan supaya terhindar dari obesiti.

Kesan Pengamalan Kurma Medjool

Walaupun kurma Medjool mempunyai pelbagai manfaat, konsultasi daripada pengamal perubatan adalah amat disarankan. Ini kerana terdapat beberapa kemungkinan, pengambilan Kurma Medjool dapat memberikan kesan sampingan kepada beberapa kondisi pesakit tertentu.

1. Pesakit diabetes

Kurma Medjool adalah sumber gula semula jadi yang memiliki indeks glikemik rendah. Kajian menemukan bahawa gula di dalam kurma Medjool tidak mengakibatkan peningkatan gula di dalam darah yang tinggi. Walau bagaimana pun, bagi pesakit Diabetis, pengamalan kurma adalah disaran agar tidak berlebihan. Sebab, kurma Medjool juga memiliki kalori yang cukup tinggi jika dibandingkan buah-buahan segar lain.

2. Menambah berat badan

Kandungan kalori pada kurma Medjool berisiko meningkatkan berat badan Anda apabila dikonsumsi secara berlebihan. Oleh karena itu, sebaiknya Anda perhatikan porsi kurma Medjool yang akan dikonsumsi.

3. Pesakit buah pinggang

Kalium di dalam tubuh akan diproses oleh buah pinggang. Bagi Anda yang memiliki masalah buah pinggang, sebaiknya dapatkan nasihat doktor berhubung saranan pengambilan yang sepatutnya.

4. Penderita alergi

Buah kering termasuk kurma berpotensi mengandung sulfit yang menyebabkan alergi. Orang yang memiliki alergi sulfit mungkin akan mengalami gejala berikut setelah mengamalkan kurma Medjool.

  • Sakit perut
  • Kembung
  • Diare
  • Ruam kulit

Kandungan sulfit juga dapat memicu mempengaruhi atau meningkatkan gejala asma.

Sumber : SehatQ

Similar Posts